Wednesday 17 July 2013

Hutang kita kepada Allah

Apabila disebut mengenai hutang, sudah pasti ia akan mengingatkan kita kepada hutang kita kepada sesama manusia. Sudah pasti kita akan berasa resah dan gelisah apabila tidak mampu membayar hutang kita kepada seseorang itu dan lantas kita akan berusaha sedaya upaya bagi melangsaikan hutang yang dipinjam. Namun pernahkah kita terfikir bahawa kita pernah berhutang kepada Allah S.W.T? Apakah hutang kita kepada Allah? Wang, atau harta bendakah? Sudah tentu tidak sama sekali. Hutang kita kepada Allah adalah solat wajib 5 waktu yang telah kita tinggalkan sama ada secara sengaja atau tidak sengaja.

Bagi hamba yang mukallaf yang telah mencukupi syarat-syarat iaitu Islam, berakal dan baligh. Telah wajib baginya untuk menunaikan atau melaksanakan perintah Allah S.W.T. Ini merupakan tanggungjawab dan juga merupakan fardhu ain (tuntutan kewajipan bagi setiap mukallaf) baginya. Mungkin ada diantara kita semasa di awal balighnya masih belum sedar akan tanggungjawabnya sebagai seorang muslim. Lantas ada diantara solat-solatnya tidak dijaga dengan tertib. Oleh itu, setelah meningkat dewasa ini kita akan mulai sedar akan tanggungjawab kita kepada segala apa yang telah diperintahkan oleh Allah S.W.T.

Apabila kita telah sedar akan hal ini, marilah sama-sama kita membayar kembali hutang-hutang kita kepada Allah S.W.T ini dengan menqada’kan segala solat yang telah kita tinggalkan. Mungkin mustahil bagi kita untuk mengira jumlah sebenar solat yang telah kita tinggalkan. Oleh itu cukuplah sekadar kita menganggarkannya sahaja. Sebagai contoh, jika mencapai baligh ketika berumur 12 tahun dan pada ketika itu masih banyak solat yang kita tinggalkan sehinggalah umur kita mencecah 16 tahun barulah kita bertaubat serta sedar akan betapa pentingnya bagi kita untuk menjaga solat 5 waktu.

Jika dikira kembali, kita perlu beristiqamah menqada’kan solat selama 4 tahun lamanya. Mungkin kita akan berasa tempohnya terlalu lama, namun bersyukurlah kerana Allah masih memberi kita peluang untuk bertaubat dan melangsaikan hutang kita. Anda boleh menqada’kan solat setiap kali selepas solat fardhu atau boleh menqada’kan solat pada bila-bila masa sahaja kerana erti qada’ adalah menunaikan sesuatu ibadah bukan di dalam waktunya. Pastikan anda mempunyai buku catatan atau jadual bagi memastikan anda istiqamah melangsaikan hutang ini.
Sebagai contoh :
Check list Qada’ solat *4 tahun
Tarikh
Subuh
zuhur
asar
maghrib
isyak
2/8/2013
x
/
3/8/2013
/
x
/
/
/

Jika terdapat qada’ yang kita tidak dapat tunaikan, pastikan kita menandakan x supaya ianya dapat diqada’kan kemudian. Semoga sama-sama kita akan dapat melangsaikan hutang kita ini kepada Allah S.W.T. Namun harus diingat selain solat, puasa, zakat dan sebagainya juga perlu dijaga dengan penuh rasa tanggungjawab.
Saya sering teringat akan kata-kata ini :
Kita masuk syurga bukanlah kerana banyaknya amal ibadah yang kita lakukan, tetapi semuanya adalah kerana diatas Keredhaan Allah S.W.T
Oleh itu, ikhlaskanlah hati dalam beribadah semata-mata kerana Allah S.W.T dan bukannya kerana manusia, semoga Allah memelihara hati kita daripada penyakit-penyakit hati iaitu riak, ujub, takbur dan sebagainya dan ingatlah :
Sesungguhnya tiada penghalang bagi kita untuk kembali kepada Allah.

# Mudah-mudahan segala apa yang kita lakukan akan mendapat Redha Allah. Diharap sebarang kesalahan atau percanggahan akan dapat ditegur dengan penuh hikmah, Syukran J

No comments:

Post a Comment